maart 28 2009

Zaterdag was ik uitgenodigd voor een excursie en om bij het planten van een boom te zijn, vanwege het 75 jarig Jubileum van het Pinetum Dennenhorst te Lunteren. De excursie werd o.a. gegeven door Nico Schellevis, oud beheerder van Pinetum Blijdenstein te Hilversum.  Ik werd uitgenodigd door Wilma Verburg van Pinetum Birkhoven te Amersfoort. Mijn  eerste verassing was een Cephalotaxus (ik denk harringtonia) of knoptaxus met bloemen. Het moet dus worden Cephalotaxus harringtonii.

knoptaxus

knoptaxus

Daar vlakbij stond ook een Cephalotaxus fortunei of zachte knoptaxus.

zachte knoptaxus

zachte knoptaxus

Ook hier stond een Chamaecyparis lawsoniana ‘Lutea’ met bloemen. Ik heb niets met Chamaecyparis, maar zijn bloemen zijn kunststukken.

gele chamaecyparis

gele chamaecyparis

Dan nog een Chamaecyparis pisifera Squarrosa Sulfurea.

Chamaecyparis

Chamaecyparis

chamaecyparis 2

chamaecyparis 2

Er staan hier ook best wel grote oude bomen, zoals deze oude rakker een Pinus, ik weet de 2e naam niet meer. Zie reacties:  het zou een Pinus ayacahuite zijn volgens Nico Schellevis.

den

den

Tot slot nog een bloem en kegel van de Sciadopitys verticillata of kransspar.

kransspar kegel

kransspar kegel

kransspar bloem

kransspar bloem

4 gedachten over “maart 28 2009

Geef een reactie

