Dagelijks archief: juli 5, 2010

juli 5 2010

Zaterdag moest ik toch echt even naar buiten, ondanks de hitte. Dus langs de Nieuwe Ooster en als eerste kom ik dan langs de Ailanthus altissima ‘Purple Dragon’. De bladeren zijn nog steeds een beetje rood gekleurd.

Ailanthus altissima Purple Dragon

Ook even naar de bloem van de Rhus verniciflua gaan kijken en ja die was weer verder uitgekomen. Zie close up. Het loont vast de moeite om weer eens naar Waver te fietsen of om naar Trompenburg te gaan(hier staan er een paar)

Rhus verniciflua

Dan is er de Maackia chinensis met bloemen.

Maackia chinensis

Ook de Rhus punjabensis heeft bloemen en groeit erg hard.

Rhus punjabensis

De Ziziphus jujuba loopt ook eindelijk uit, in het voorjaar leek het erop dat hij de winter niet had doorstaan, maar hij komt een beetje langzaam op gang.

Ziziphus jujuba

Het valt me op dat ik een voorkeur heb voor bomen uit Azië.  Hierna fietste ik naar het Vondelpark, langs het laantje van de Pterocarya’s. Thuis las ik allerlei beschrijvingen en vind dat de naam Pterocarya xrehderiana er het meest bij past. Bladspil aan de voet gevleugeld, met een diepe goot.

Pterocarya xrehderiana