juli 10 2010

Zaterdag was ik in de Hortus in het centrum van Amsterdam. Kijken naar de schermbloemen. Er zat al zaad in de Oenanthe crocata = dodemansvingers, geen idee waar deze naam vandaan komt.

Oenanthe crocata

De bloem van de Sium sisarum = suikerwortel, bij schermbloemen is het o.a.  belangrijk dat je weet hoeveel omwindsels en onwindseltjes er aan de bloem zitten.

suikerwortel

Ook staat hier  Ammi majus en Ammi visnaga, het grote en kleine akkerscherm, wat je in het veld niet vaak meer zal tegenkomen. (of wel, maar herken ik het niet)

groot akkerscherm

borstelkrans

In de kassen stonden alle deuren open en was het even warm als buiten. Dus geen beslagen lenzen. En omdat ik erg van blauw hou, deze mooie bessen. Hakea drupacea. Ik weet niet waar ik deze naam gevonden heb, maar het moet zijn: Dianella tasmanica

Hakea drupacea

Deze Dianella tasmanica heb ik al eerder laten zien , maar nu de bloemen. Hij heeft mooie blauwe bessen in de herfst, hoewel ik ze nu reeds zag.

Daniella tasmanica

Als laatste deze Gloriosa superba, die voor mijn neus bungelde en waar ik dus echt niet omheen kon. (naam gevraagd aan de beheerder van de kas)

Gloriosa superba

2 gedachten over “juli 10 2010

  1. Peter Heijtel

    Karin,

    Oenanthe Crocata of Dodemansvingers groeit ook op het Kennemerstrand van IJmuiden.
    Het is een forse schermbloemige van 50 tot 150 cm grote plant die juni-juli bloeit .Hij is niet inheems.
    De plant vormt wortelknollen die met een dunne draad verbonden zijn met de plant en die lijken net op vingers.
    De knol is zwaar vergiftigd evenals de overige delen
    groeten
    Peter Heijtel

Geef een reactie

