september 10 2010

Gisteren was ik aan de wandel in Amsterdam Zuidoost en mijn oog viel op de vele Liquidambar styraciflua of amberboom in deze wijk. Er vallen nu ook veel zaden te bewonderen.

amberboom

amberboom

Toen zag ik er een met afwijkend blad, waarschijnlijk Liquidambar formosana en misschien de variatie monticola.

Liquidambar formosana

Liquidambar formosana

Daarna ging ik naar de Nieuwe Ooster en liep tegen een Taxodium distichum (moerascipres) aan die vol zat met kegels. Zittende kegels.

moerascipres

kegels in moerascipres

Hierna ging ik op zoek naar de kegels van de Metasequoia glyptostroboides en ja hoor ook kegels, maar aan een lange steel en heel gelijkmatig.

watercipres

In de Quercus palustris ( moeraseik) zat een toefje met herfstblad.

moeras eik

moeras eik

Ook de Tilia xeuchlora (?) of krimlinde kleurt geel.

linde

Geef een reactie

