februari 20 2011

Op dit moment zie ik veel esdoorns in bloei en probeer daar duidelijkheid (voor mezelf) in te scheppen. Ik heb al veel mensen benaderd hiervoor, maar iedereen zegt dat het een moeilijke materie is, ook bij de NDV kon men mij niet helpen.

Acer saccharinum

Acer saccharinum

Er bestaan ook vele varieëteiten en ze schijnen makkelijk onderling te kruisen, vooral de Acer saccharinum en Acer rubrum. Dit zou een Acer x freemanii  ‘Elegant’ moeten zijn , hij bloeit geel.

Acer x freemanii Elegant

Acer x freemanii Elegant

De bloemen vallen nu op, maar ik heb ook een hele verzameling bladen en zaden(nootvrucht) en vooral de bladeren zijn heel verschillend, zoals deze Acer saccharinum ‘Laciniatum Wieri’.

Acer saccharinum Laciniatum Wieri

Dan zou dit dus een varieëteit moeten zijn van????

Esdoorn

Toen ben ik bij de mij bekende rode esdoorns gaan kijken, maar die bloeien nog niet, ze staan wel op springen. Deze staat in mijn boek aangegeven als 2huizig.

esdoorn

Deze staat in het Beatrixpark, maar ook in Amsterdam Zuidoost zijn de rode esdoorns nog niet in bloei.

2 gedachten over “februari 20 2011

  1. bomennederland Berichtauteur

    Dat had ik ook bedacht, maar het schijnt toch lastiger te zijn, hoorde ik van Nico Hoogland vandaag. Misschien kom ik er ooit nog eens achter.

  2. wilma

    Dat zijn dus de stampertjes van de acer saccharinum. Rode bloeiwijze met stampers, gele bloeiwijze met meeldraden. Heb ik dat zo goed begrepen?

Plaats een reactie