Vandaag was ik bij een bomenfietsexcursie in het Amsterdamse Bos o.l.v. Geert Timmermans en Hans Kaljee. Ik fietste vanuit Amsterdam Zuidoost via Buitenveldert naar het Gijsbrechtpark, alwaar ik deze Pterocarya fraxinifolia = vleugelnoot zag. Hierna ging ik naar het Amsterdamse Bos, waar we uitleg kregen onder de fladderiep/steeltjesiep de enige iep die ik herken vanwege het steeltje.

Pterocarya fraxinifolia gijsbrechtpark

Pterocarya fraxinifolia gijsbrechtpark

Even stilstaan bij een hele oude kastanje, met bloederziekte.

Op naar het bloesempark, waar de Prunus x yedoensis reeds kleurt, door een beukenlaan naar een gespleten beuk (plakoksel) zag er heel gevaarlijk uit.

beukenlaan ABos

beukenlaan ABos

Prunus x yedoensis ABos

Prunus x yedoensis ABos

doorkijkje op bloesempoort

doorkijkje op bloesempark

Fagus sylvatica ABos

Fagus sylvatica ABos

Na afloop even naar mijn favoriete parkje bij de flat Uilenstede (de ene na de andere boom valt hier om,vanwege de vochtige grond, ik heb het in ieder geval nog intact gezien) waar een heksenkring van nevelzwammen staat

nevelzwam uilenstede

nevelzwam uilenstede

2 gedachten over “

  1. bomennederland Berichtauteur

    Ja, het is echt een plakoksel en daar heb ik geen foto’s van genomen,want het was duidelijk te zien, soms fotografeer je toch te weinig, dus ik leer nog steeds.

  2. wilma

    Hai Karin, Is die beuk nu gescheurd door een plakoksel? Heb je daar ook nog foto’s van? Of zijn die delen al te ver uit elkaar gebroken?

    gr wilma

Geef een reactie

