Dagelijks archief: augustus 16, 2009

augustus 16 2009

Gisteren ben ik bij een excursie geweest van de NDV (nederlandse dendrologische vereniging) te Boskoop. De opkomst was erg groot, 92, en dat op die smalle paadjes en dus werden we ingedeeld in 2 groepen. Ik begon bij Esveld, waar we werden rondgeleid door Cor van Gelderen.

Esveld

Esveld

En wie Esveld zegt, zegt Acer’s.

Acer davidii Karmen

Acer davidii Karmen

Acer davidii Karmen blad

Acer davidii Karmen blad

Hierna gingen we naar de Sortimentstuin van Harry van de Laar, hier is zo’n beetje alles te zien wat in Boskoop gekweekt word. En dat is veel.

vlindertuin

vlindertuin

En ook hier vond ik een Cephalanthus occidentalis of kogelbloem en na veel navragen blijkt de Camptotheca acuminata niet in Nederland voor te komen, dus als ik er een zie is het altijd Cephalanthus.

kogelbloem

kogelbloem

uitgebloeid

uitgebloeid

Hierna was het de beurt aan Rein en Mark Bulk, die hele speciale planten en bomen kweken. Ik was onder de indruk van de grote Albizia julibrissin bij de ingang.

Albizia julibrissin

Albizia julibrissin

En ik kwam een klimmer tegen die ik ken uit de schermbloemfamilie (mijn stokpaardje) maar deze was houtig en leek ook wel groenblijvend. De Bupleurum fruticosum.

Bupleurum fruticosum bloem

Bupleurum fruticosum bloem

Bupleurum fruticosum blad

Bupleurum fruticosum blad

En er is natuurlijk veel meer te zien.